Het jaar zit er alweer bijna op! Tijd om even een balans op te maken. 2017 was voor mij persoonlijk een jaar waarin ik na 20 maanden terug kwam van een wereldreis. Waarin ik al mijn bezittingen heb verkocht, mijn huis, en waarin ik mezelf voorbereid op het vervolg van m’n reis. Veel van dit heb je hier kunnen lezen. Ook was 2017 het jaar waarin Leijp even flink op de schop gegaan is!  En wat zijn de best gelezen artikelen van dit jaar. 2017, wat is er allemaal gebeurd?

Mijn 2017

2017 Was voor mij persoonlijk het jaar waarin ik terug kwam van mijn wereldreis van maarliefst 20 maanden. De langste en meest indrukwekkende reis die ik óóit heb gemaakt. De reis startte in 2015 in Nederland en ging als volgt: Nederland → Thailand → Myanmar → Thailand (again) → Cambodja → Laos → Indonesië → Maleisië → Brunei → Sri Lanka → Vietnam → Thailand (again) → Filipijnen → Thailand (and again). Op dit punt heb ik de jaarwisseling gevierd. In Pai en daarna reisde ik als volgt verder: Thailand  → Laos → Thailand → Maleisië → Mauritius → Italië → Marokko → Nederland. Ik heb enorm veel ervaringen op gedaan. Veel van deze landen zullen binnenkort op Leijp verschijnen. Fotos, tips, ervaringen en meer. Hou hiervoor natuurlijk ook onze Facebook pagina in de gaten.

Toen ik in 2017 terug kwam naar Nederland, was dit tijdelijk, ivm medische redenen. Inmiddels ben ik nog steeds in Nederland voor dezelfde redenen, maar heb ik mijn huis opgezegd, al mijn spullen verkocht en bereid ik me voor op het vervolg van mijn reis. Ik heb namelijk het plan om gewoon weer wat jaren door te reizen en wil geen vaste woonplek of baan. Hoe dat financieel allemaal lukt lees je hier.

Leijp in 2017

Ook hebben we in 2017 ons magazine even flink op de schop genomen. Het uiterlijk is veranderd en vernieuwd en ook qua content zijn we een duidelijke koers gaan varen. Leijp geeft je online kijk- en leesvoer. Wij schrijven over verschillende onderwerpen, die vooral aansluiten bij de moderne hippies, de bohemians en de (digital) nomads. Onderwerpen zijn vooral reizen, maar ook festivals, art & media, lifestyle, nieuws en fun. We schrijven hierbinnen graag over dingen als #maatschappij, #culturen, #alternatievegeneeswijzen, #spiritualiteit en #dierenrechten. Dingen die ons inspireren.

Om te groeien moet je soms een stapje terug nemen. We werkten sinds oprichting met een vast groepje schrijvers. Dit is niet meer het geval. Om de lijn en stijl in onze content te kunnen waarborgen werken we nog maar met één vast redactielid en eventueel gastauteurs. Daarnaast hebben we veel van onze oude content en artikelen verwijderd. Content die niet meer matcht met hetgeen dat Leijp nu is.

Best of Leijp 2017

Ondanks dat er nog genoeg met terugwerkende kracht over mijn wereldreis geschreven zal worden heb je dit jaar al veel kunnen lezen op Leijp. Hieronder staan de 5 best gelezen artikelen van 2017!

5. Chefchaouen een prachtige ‘blauwe stad’ tussen de wietvelden van het rifgebergte.

Chefchaouen, de magische blauwe stad en daarmee de mooiste van Marokko. De toeristen komen hier voor twee dingen; de prachtige blauwe huisjes en de hasj. Ik heb 6 weken in het magische Marokko rondgereisd. Chefchaouen (spreek uit als: Sjef-Sjouwèn) of in de volksmond Chaouen behoort tot de mooiste plekjes die ik in Marokko heb gezien. Het is een klein stadje midden in het rifgebergte van Marokko. In tegenstelling tot de grote steden van Marokko zoals Fez, Meknes of Marrakesh is het hier erg relaxed. De hectiek is hier ver te zoeken. De sfeer is rustig, ontspannen en de locals zijn vriendelijk.

Lees meer over Chefchaouen

4. Koh Phayam. relaxed, basic, tropisch stukje Thailand.

Koh Phayam. Geen wegen, beperkte elektriciteit, geen 7-Eleven’s, geen pinautomaten, geen resorts, geen massatoerisme en geen party’s. Maar wel rust, natuur, bamboe hutjes, tentjes, prachtige witte stranden en een heerlijk relaxte vibe. Als je Googlet naar Koh Phayam zie je al snel koppen als: “Bounty eiland Koh Phayam” –ThailandBlog, “Het laatste onontdekte bounty eiland van Thailand” –TravelValley en “Het laatste paradijs van Thailand” –TipsThailand. Nu ben ik van mening dat er nog veel meer ‘onontdekte’ eilanden en gebieden zijn in Thailand. Maar Koh Phayam staat ook bij mij zeker hoog in de lijst van favorieten. Ik had op dit punt al een maand of vier in Thailand besteed en kwam terecht in Koh Phayam, een heerlijk relaxt eiland.

Lees meer over Koh Phayam

3. 9 Budget tips voor jouw wereldreis. Want hoe bespaar je geld?

Er heerst een heel onterecht beeld dat de meeste mensen hebben van reizen, namelijk dat het duur is. Dit komt omdat die mensen reizen associëren met vakantie. Toen ik terugkwam na mijn reis van 20 maanden kreeg ik dan ook geregeld die vraag te horen: waar heb je dat nou allemaal van betaald? Hoe doe je dat? Nou in dit artikel mijn budget tips. Want hoe doe ik dat?

Lees meer over wereldreis budget tips

2. Backpacken in het exotische Mauritius. Een paradijs in Afrika.

Mauritius is gewoon hét plaatje dat je voor ogen hebt als je denkt aan een tropisch paradijs. Lange witte stranden, heldere blauwe zee met prachtige koralen. Maar Mauritius wordt ook vaak geassocieerd met luxe, retedure 5-sterren resorts waar Rob Geus een hard robje van krijgt. Ik ging backpacken in Mauritius. Graag wilde ik de unieke natuur zien van het land, maar die luxe die hoefde van mij niet persé. Ik was juist heel erg op budget. Hiervoor was ik namelijk al anderhalf jaar in Azië en besloot dat het wel eens leuk was ergens anders heen te gaan. Ik kocht het aller goedkoopste ticket naar een ander continent en dat was naar Afrika, Mauritius.

Lees meer over Mauritius

1. Preventief malariatabletten slikken in Azië en Latijns-Amerika niet meer nodig.

Reizigers naar bepaalde landen in Azië en Latijns-Amerika, worden niet meer geadviseerd preventief malariatabletten te slikken. Pas bij koorts of griep, kunnen eventueel pillen ingenomen worden. Dit staat in het nieuwe malaria-protocol dat het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) per 1 april 2017 hanteert.

Lees meer over malariatabletten

Leijp’s Golden Oldies

Natuurlijk worden er in 2017 ook berichten gelezen die al eerder geplaatsts zijn, berichten uit 2015 of 2016 bijvoorbeeld. Hieronder de top 3 best gelezen berichten in 2017 die níét in 2017 gepubliceerd zijn.

1. Wat te doen op Bali – incl. de minder toeristische plekken. (2016)

Bali is een fantastisch Indonesisch eiland. De laatste jaren wint het steeds meer aan populariteit. Het is dan ook niet meer alleen populair onder de backpackers of reizigers, maar ook onder de vakantiegangers. Die gewoon even een week of twee willen genieten. Maar wat is er nu allemaal te doen op Bali? Waar is het gezellig? En waar ga je heen als je het massatoerisme juist even wilt ontvluchten?

Lees meer over Bali

2.  Wat de f#k betekent die lachende drol emoji nu eigenlijk?? (2015)

We kennen hem allemaal, we gebruiken hem allemaal, maar waar is hij nu voor bedoeld. De poep emoji, je weet wel,deze: ? (niet overal te zien). We hebben het even uitgezocht en er zijn een paar theorieën.

Lees meer over de lachende drol

3. Exclusive interview met de sexy en talentvolle Loes van Delft. (2015)

Vandaag interviewde ik de sexy en talentvolle Loes van Delft. Misschien hoef ik haar niet eens te introduceren, want met ruim 47K volgers op Twitter , 20K op Facebook en 44K op Instagram is ze voor heel veel mensen totaal geen onbekende. Loes is een kunstenaar, een artist, al mogen we dan volgens haar Twitter bio niet zeggen. Toch maakt ze geweldige kunst. Haar werk is wereldwijd te bewonderen, in galerijen in o.a. Amsterdam, Antwerpen en Barcelona. In 2012 ontving zij al een Global Award.

Lees meer over Loes van Delft

Best of all times

Dit zijn de best gelezen berichten van Leijp of ALL TIMES.

1. Zweden gaat van 8 naar 6-urige werkdag. (2015)

De duur van een Zweedse werkdag verschuift naar zes uur in plaats van acht uur. Heel wat Zweedse bedrijven hebben de overgang al gemaakt. Het is de oplossing tegen ziekteverzuim en inefficiëntie volgens Mats Pilhem, vice-burgemeester van de Zweedse stad Göteborg. “Bovendien bespaart het nog pakken geld”, beweert hij.

Lees meer over Zweden 6 urige werkdag

2. The ultimate lijst van hotspots in Groningen. (2015)

Het werd weer eens tijd voor de lijst der lijsten. Dit keer heb ik de grote spannende reis richting het noorden aangedurfd en bezocht ik Groningen. Groningen staat bekend om haar levendige en vintage sfeer, ik was dus erg benieuwd. Het is me zeker niet tegen gevallen. Bij dezen de lijst met de leukste hotspots van Groningen. Hebben jullie Utrecht en Maastricht ook al gezien?

Lees meer over hotspots Groningen

3. Toffe hotspots van Maastricht (2015)

Na het succesvolle bericht over alle toffe hotspots in Utrecht, is het nu tijd voor een andere stad! Ooit al eens de aftocht gemaakt naar Maastricht: de parel van het Zuiden, de Maasstad, Maasje, Mestreech? De bourgondische monumentenstad, oudste stad van Nederland, échte studentenstad? Nee? Tijd om die trein in te stappen dus! Aangezien deze stad vijf jaar mijn thuis was, ga ik bij dezen alle ins en outs met jullie delen om je weekendje Maastricht tot een succes te maken!

Lees meer over hotspots van Maastricht