Tiener-ondernemers hebben succesvol Snapchat bedrijf

Leijp houdt je natuurlijk op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van festivals en lifestyle. Maar we doen meer dan dat. We willen onze lezer ook inspireren om de beste versie van zichzelf te worden. Hierbij hoeft je leeftijd je niet in de weg te staan, sterker nog, jong beginnen met het najagen van je dromen is het mooiste wat er is. Daarom ging Leijp op zoek naar jonge ondernemers die al behoorlijk succesvol zijn en vroeg ze het hemd van het lijf.

GoSpooky

Liam Tjoa (19) en Tim van der Wiel (18) begonnen alle twee al op jonge leeftijd kleine internetbedrijfjes. Terwijl de klasgenootjes aan de slag gingen als vakkenvuller bij de plaatselijke supermarkt, realiseerden deze twee jongens zich dat er met de kennis die ze hebben van het internet veel makkelijker geld te verdienen valt. Zo startte Tim een aantal succesvolle social media accounts die bij elkaar maar liefst 1 miljoen volgers kregen en begon Liam een maffiaspel. Inmiddels hebben de twee vrienden hun krachten gebundeld en hebben ze samen het succesvolle Snapchat-bedrijf: ‘GoSpooky‘ opgericht.

Snapchat bedrijf?

GoSpooky helpt bedrijven aan een succesvolle Snapchat campagne op maat. Liam startte vorige zomer Snapchat op voor de NOS en zo realiseerde hij zich dat veel grote bedrijven graag iets met Snapchat wilden doen. Maar daar de kennis niet voor hadden. Hier speelde hij handig op in, inmiddels heeft GoSpooky al gewerkt voor Zoomin.tv, Don’t Let Daddy Know en Kingsland. Bovendien voeren ze op dit moment gesprekken met andere grote bedrijven en evenementen.

Tiener-ondernemers hebben succesvol Snapchat bedrijf | snapchat-kingsland

Hun leeftijd werkt hierbij niet in hun nadeel, zo zijn ze van mening. Juist omdat ze zelf midden in de doelgroep van Snapchat staan, weten ze als geen ander wat werkt en wat vooral niet zal werken. In het begin was het wel moeilijk, uiteraard moesten ze erg hun best doen om bij grote bedrijven op de koffie te mogen komen. Maar nu ze een aantal grote klanten hebben gehad rinkelt de telefoon regelmatig.

En af en toe een lesje missen voor een afspraak met een multinational is natuurlijk ook niet het einde van de wereld.

Overigens zitten Liam en Tim nog gewoon op school. Ze zijn dus voorlopig niet van plan school helemaal te dissen. Zonder diploma moet je je namelijk net wat harder bewijzen en een diploma is hoe dan ook een goeie basis. Daarnaast noemt Liam school het ultieme netwerkevenement, je zit namelijk midden tussen leeftijdsgenoten waarvan er later ook een aantal succesvol gaan worden. Er worden dus veel afspraken in de tussenuren en na school ingepland. En af en toe een lesje missen voor een afspraak met een multinational is natuurlijk ook niet het einde van de wereld.

Dat grote bedrijven niet altijd even efficiënt werken hebben de jongens ook al meerdere malen ervaren. Over een voorstel moet soms minstens drie weken vergaderd worden. Aan deze bureaucratie hebben de jongens erg moeten wennen, maar hier hebben ze ook zeker veel van geleerd. Ze weten nu in ieder geval wel hoe het niet moet als GoSpooky uitgroeit tot een groot bedrijf.

Snapchat begon in 2012 als een app die vooral bekend stond vanwege de sexting die via deze app makkelijker gemaakt werd. Naaktfoto’s versturen was veiliger aangezien de foto maar een paar seconden zichtbaar was. Pas een jaar later kwam Snapchat in Nederland met een story feature en werd het dus ook voor bedrijven interessant. Inmiddels heeft 71% van de jongeren tussen de 12 en 19 Snapchat geïnstalleerd. Het platform doet bij deze doelgroep dus niet meer onder voor Facebook of Instagram.

Tiener-ondernemers hebben succesvol Snapchat bedrijf | go-spooky-2

GoSpooky bedenkt samen met het bedrijf een plan om interessante content aan te bieden op Snapchat. De kennis over het medium en de doelgroep wordt dus op het bedrijf toegepast en overgedragen zodat het bedrijf zich uiteindelijk op eigen kracht verder kan ontwikkelen op het gebied van Snapchat.

De kracht van Snapchat is volgens de jongens dat het rauw en oprecht is. Geen Photoshop of repetities, alles wat je ziet is echt. Daarnaast blijven Snapchat stories maar 24 uur zichtbaar en heb je dus altijd het gevoel dat je iets kan missen, hartstikke verslavend dus. Ook ontstaan er hypes die maar heel kort duren en die voor mensen die geen Snapchat hebben niet te begrijpen zijn. Zinnen als ‘They don’t want you to be’ en ‘Damn Daniel’ zijn hier voorbeelden van.

Op dit moment heeft Kylie Jenner het Snapchat-account met de meeste volgers en doet ze er alles aan om dit zo te houden. Inmiddels maakt ze hele soaps op Snapchat waarbij er rollen zijn weggelegd voor al haar zussen maar bijvoorbeeld ook voor Kanye West. Liam en Tim proberen alle nieuwe ontwikkelingen over Snapchat zo goed mogelijk te volgen. In Amerika is het bijvoorbeeld al mogelijk om persoonlijke filters te kopen en wordt het medium al veel meer gebruikt tijdens evenementen. De verwachting is dan ook dat dit ook in Nederland steeds vaker zal gebeuren.

Ondanks hun jonge leeftijd hebben Liam en Tim het al behoorlijk goed voor elkaar. Ver in de toekomst kijken doen ze echter niet, ook sluiten ze niet uit dat ooit weer voor een baas zullen werken. Als ze maar genoeg vrijheid hebben, aangespoord worden de beste versie van zichzelf te zijn en af en toe een potje FIFA kunnen spelen zijn de jongens tevreden.

Tiener-ondernemers hebben succesvol Snapchat bedrijf | go-spooky-3

 

Britt Willemsen
Undercover-ginger *freelance copywriter* Dorpsmeisje in de grote stad * Houdt van elke sport * schrijven is leven en dansen is gratis * obsessive Bob Dylan fan * To be without dreams is to be without hope *

Comments (11)

  1. Kasper Reply

    Goed stuk Britt! Leuk om te zien hoe in de huidige marktplaats er steeds terug meer plek komt voor de jonge brutale ondernemers.

Geef een reactie