Social media. Jup. En ik durf ze tegenover elkaar te zetten. Maar, hoe kan dat nou met twee zo totaal verschillende platformen? Nou, het zijn nog altijd beide online platformen waar iedereen alles kan delen wat zijn/haar hartje begeert. Waarom Facebook naar mijn mening in kan pakken en Instagram pas net in de puberteit is? Laat me dat even uitleggen.

Instagram foto van een gezonde smoothieWe steken allemaal best wat uurtjes in het delen van, nou ja, whatever. We zetten maar al te graag online wat we doen, wat we eten, wat we denken, of wat we vinden. Vroeger ging dat via Hyves (dat met die krabbels en dansende banaan ja), maar langzaamaan verhuisden we allemaal naar Facebook. Tot vorig jaar bestond je niet als je geen Facebook had. Heh, tot vorig jaar? Yes, een hoop mensen hebben Facebook afgezworen dankzij de nieuwe privacy voorwaarden van het platform. Ondertussen kwam Instagram om de hoek kijken en deelden heel wat hipsters hun eten en fancy koffie met oldschool filters om het allemaal een beetje smakelijker te maken. Dat hipster-imago van Instagram valt onderhand langzaam weg, maar goed, ik loop op de zaken vooruit. Want waarom gaat Instagram in mijn ogen Facebook gigantisch de grond in trappen?

  • Mensen zijn te lui om te lezen, we willen plaatjes zien! Hoe sneller we snappen waar het om gaat, hoe beter. Ellenlange teksten lezen? Dacht het niet. Een plaatje laat meteen zien wat je bedoeld en een paar woorden zijn genoeg. Goh, laat het op Instagram nou precies om die dingen draaien… 😉
  • Kom ik toch weer even terug op die privacy regels van Facebook. Heel veel is er niet veranderd, maar veel mensen vonden het feit dat Facebook jouw foto’s mag gebruiken shocking genoeg om het platform te verlaten. Ciao! Twitteren en Instagrammen we toch lekker verder.
  • “Mijn tijdlijn staat echt alleen nog maar vol met domme filmpjes en reclames”, hoe vaak heb je die al gehoord? Statusupdates, de reden voor de meeste mensen om Facebook te hebben, zijn niet meer te vinden, omdat Facebook aanbiedt wat het wil aanbieden en niet wat jij wil. Daarentegen bepaal je op Instagram helemaal zelf wat je ziet en krijg je niets meer dan dat. Heerlijk!
  • Om even verder te gaan over die reclames: bedrijven betalen om Facebook-posts in jouw zicht te zetten. Hoppa, in je tijdlijn dus. Instagram pakt dat anders aan: in de voorwaarden staat dat elke post met de hand geplaatst moet zijn, waardoor het medium minder aantrekkelijk is voor bedrijven. Ook moet jij een bedrijf opzoeken of volgen om de ‘reclame’ te zien, dus kan je overzicht reclamevrij zijn. Slim van Instagram!
  • In de wondere wereld van het internet zijn een hoop mensen er op uit je de grond in te boren. Of het nou een simpele typefout is of een andere mening, negatief zijn is online wel erg makkelijk. Instagram lijkt dit nog niet te hebben ontdekt, want wát een liefde vliegt daar rond. Kom je er iets negatiefs tegen, is het in een mooi jasje gestoken waardoor het positieve feedback is. Genieten.
  • Het hipster-imago van Instagram verdwijnt en meer mensen ontdekken het platform. Food-foto’s worden ingeruild voor foto’s van katten, moestuintjes en selfies. Of iedereen wordt een beetje hipster, dat kan natuurlijk ook.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van Facebook. Je kunt er Instagram foto van twee kattenalles mee, de groepen en pagina’s zijn handig en (bijna) iedereen is er te vinden. Ook werkt Facebook perfect op je laptop en Instagram.. nou, niet. Wat ik met bovenstaande punten wil laten zien, is dat Instagram veel meer op de gebruiker gericht is en Facebook vooral aan zichzelf lijkt te denken. Mensen worden steeds luier (geef toe, terwijl je dit leest lig je languit op de bank of zit je veilig in je stoel) en we zoeken de makkelijkste oplossing voor alles. Dát is nou waarom ik denk dat Instagram nog lang niet uitgegroeid en volwassen is en Facebook beetje bij beetje afbrokkelt. Genoeg social media voor vandaag, ga nu maar weer verder met foto’s maken van je voedsel en de perfecte filter uitzoeken.

Dit bericht is geschreven door Aislinn Sletterink. Social media meisje/online redacteur | Media studente | Films. Heel veel films. En filmen. | Muziek, festivals, muziek. | Reizen | Hippie van deze tijd | Creatief bezig zijn bij Of Ais.

Foto’s: pexels.com