Samen romantisch op vakantie met je geliefde. Een heerlijk zonnig oord waar jullie twee weken gaan vertoeven. Je ziet het al helemaal voor je, goudbruin en ingeolied lig je te bakken aan het strand en je lief vraagt je of je nog een cocktail lust. Maar wat als je vriend/vriendin dit jaar hele andere plannen heeft voor de vakantie en het schokkende nieuws brengt, “Mop, ik wil dit jaar naar Zweden op vakantie”.

Zweden?!

Ach, doe eens gek! Ik ging akkoord omdat ik wel in was voor avontuur en omdat vrienden van ons daar wonen en die wilde we graag bezoeken! Na weken lang struinen op het internet op zoek naar de mooiste plekken in Zweden zijn we er uitgekomen. Dit ging niet zonder slag en stoot, lees, ik wilde eigenlijk al niet meer gaan want wist niet waar we moesten zijn en vond het allemaal behoorlijk aan de prijs. Uiteindelijk hebben we besloten om de eerste overnachtingen in Zweden te boeken en de rest op de bonnefooi te doen. Een lange autorit daar hadden we geen zin in dus boekten we vanaf Rostock (Duitsland) naar Zweden een overtocht met de ferry.

Overlevingspakket

Oké, dat stond allemaal vast en nu een overlevingspakket aanschaffen. Om deze reis nog avontuurlijker te maken dat ik hem al vond besloten we ook nog eens om een deel van de reis te kamperen. En ja, daar heb je heel veel spullen voor nodig dus gingen we naar De Wit in Schijndel (een grote outdoor winkel) en trokken onze beurs. Nadat we alle verzekering hadden afgesloten en onze zakken gevuld waren met een stapel Zweedse kronen was het tijd om aan ons avontuur te beginnen. Dat begon bij het inpakken van onze bolide. De tent, stoelen, tafel, toiletspullen, kleren, luchtbed, wandelschoenen en noem maar op zaten vacuüm gezogen in de auto. Hup, wij er nog bij en klaar! Daar gingen we…

Bootje varen

Eenmaal aangekomen op de ferry (lees: een hele grote boot met een vracht aan mensen en auto’s) gingen we snel naar ons “slaaphutje” om daar een kleine vier uur te slapen. We werden rond 5:30 uur wakker geroepen door de vrouw die luid klonk door de speakers. Ja we waren er! Daar waren we dan in Zweden, moe, heel moe maar we moesten nog wat uurtjes rijden om tot onze bestemming te komen. Wat een rust en wat veel groen!

Groen, groener, groenst

Na een lange rit waren we aangekomen in Hestra een prachtige plek midden in het groen. Een en al sportieveling, lachende en spelende kinderen, zoveel bomen dat je het bos niet meer zag en ons lieve huisje waar we de komende vier dagen in zouden vertoeven. Prachtig was het daar, veel faciliteiten voor de actievelingen, waaronder wandelroutes door de bossen. Urenlang wandelen… Dat is een hele kunst voor mij, zeker als ik ook nog stil moet zijn want anders jaagde ik de elanden weg volgens mijn lieftallige vriendje. Ja elanden, want daar zit Zweden vol mee. Nou ik kan je vertellen we hebben er twee gezien en dit klinkt spannender dan dat het is want dat was namelijk in een elandenpark.

Fika is mijn vriend

Na dit mooie begin van onze reis pakte we onze spullen en belde we onze vrienden op om te vertellen dat we eraan kwamen. We zijn eerst naar Jönköping gegaan en hebben daar de stad en het prachtige meer verkend. De winkels zijn geweldig in Zweden, vooral de woonwinkels, van hippe papieren rietjes tot design stoelen. Ook heb ik daar een broodje met garnalen en iets te veel mayonaise op, dit broodje kun je bij diverse restaurantjes vinden in Zweden. Daarna zijn we doorgereden naar Linköping waar onze Hollandse vriend en zijn Zweedse meid wonen. Ze woonde op een redelijk afgelegen plek in een prachtig huis. De volgende dag heeft hij ons de toeristische trekpleisters in de buurt laten zien en de dag erna zijn we de stad van Linköping ingegaan. Leuke en gezellig stad waar we kennis maakte met Espressohouse, een koffiehuis dat werkelijk op elke hoek in de steden van Zweden te vinden is. Starbucks zag je maar zelden, Espressohouse is de place to be. Toen maakte ik ook kennis met chai latte (veel te zoete thee) en fika. Fika is geweldig en heerlijk, het betekent, ”bijkletsen met vrienden onder het genot van koffie en iets lekkers”. In al die koffiehuizen wordt je overdonderd door de heerlijke lekkernijen, van worteltaartjes tot kersen muffins. Niet zo goed voor de lijn maar wel voor je humeur!

Stockholm, wat ben je mooi

De volgende bestemming was, Stockholm. Weer een paar uur in de auto zitten om in de prachtige stad te komen. Want de afstanden zijn erg groot in Zweden vergeleken met Nederland, wij vinden van Den Bosch naar Amsterdam (1 uur) lang rijden maar voor de Zweden is dat heel kort en normaal. De stad is verdeeld in verschillende eilandjes waar je via een brug naar toe kan. Mooie oude straatjes en elke keer een prachtig uitzicht over het water. We zijn maar een dag in Stockholm geweest maar dat is veel te kort dus ik raad aan om sowieso drie dagen te gaan om deze prachtige stad te verkennen. En nog een tip, huur een fiets, tram, taxi of een extra paar voeten want anders sterven je voeten langzaam af van het vele lopen.

Kramperen

Next: Göteborg, hier ging het volgende avontuur beginnen, kamperen! Helaas was het weer verschrikkelijk en dat was jammer want we sliepen op een erg mooie camping aan het strand. Een stukje rijden vanaf de camping en we stonden in het drukke Göteborg, een leuke (haven)stad waar je lekker kunt winkelen en ook als het slecht weer is want ze hebben er grote winkelcentra. Het is een grote stad waar je enkele dagen kunt vertoeven en voor de toeristen onder ons is er ook een Hard Rock Café. Op de camping zijn we toen het zonnetje scheen naar de zee gelopen en hebben de laatste zonnestralen meegepikt want de dagen erna was het alleen maar regen. Nadat we ziek aan het worden waren van iedere nacht in de kou te slapen besloten we te vertrekken en naar onze laatste bestemming te gaan.

Laatste stop

Malmö ligt in de provincie Skåne waar je een echt “plattelandsgevoel” krijgt. Van de bergen en bossen die we in de andere steden gezien hadden was het hier een mooi uitgestrekt platteland.  We zaten in een gezellig huisje op een park waar ze een buitenzwembad hadden. Het weer was nog steeds om te huilen maar omdat we toch het echte vakantie gevoel wilde besloten we toch in het zwemmen. Het was steenkoud en we waren natuurlijk de enige maar we hebben gelachen. Afin, de stad Malmö hebben we ook bezocht en was weer erg leuk! Malmö is een gezellige stad waar veel activiteiten worden georganiseerd, toen wij er waren was er een soort van kermis. Deze stad is wel kleiner als Götenborg maar heel gezellig, sfeervol en genoeg leuke en typische Zweedse winkeltjes! Naast winkelen hebben we ook vele kilometers gewandeld in het nationaal park, heel mooi. Je kunt er urenlang wandelen zonder iemand tegen te komen en naar ploeterend op de berg te komen heb je een fantastisch uitzicht. Want in het park waren er wel genoeg bergen en was er van platteland geen sprake.

Top vakantie

En ineens was het zover de ferry stond weer op ons te wachten dus we moesten helaas vertrekken. Wat zijn die twee weken voorbij gevlogen! Omdat je steeds onderweg bent is het net of je vakantie op een nieuwe bestemming elke keer opnieuw begint. De steden Stockholm, Göteborg en Malmö hebben veel te bieden maar omdat we er elke keer maar een of twee dagen heen zijn geweest zijn we niet alle bezienswaardigheden afgegaan. Zweden is veelzijdig, van urenlang wandelen in de bossen zonder iemand tegen te komen tot een drukke en levendige wereldstad Stockholm. Helaas geen (wilde) elanden gezien maar wel hertjes en wilde zwijnen. Vele prachtige meren waar je in kunt zwemmen, kanoën of gewoon kunt genieten van het uitzicht. Ik ga er graag nog eens terug want we hebben echt maar een ieniemienie deel van dit prachtig land gezien. Dan zou ik verder naar het noorden willen, tussen de prachtige bergen. Tot ziens Zweden! PS: wil je dan wel vaker het zonnetje laten schijnen? Dankjewel.